Co to jest monopol?

Monopol to struktura rynkowa, która może być realizowana praktycznie w każdej branży. W monopolu pojedyncza firma jest dostawcą dobra lub usługi. Daje to jej ogromną przewagę nad każdą inną firmą starającą się świadczyć podobną usługę lub produkt. Monopol jest niemal nieuniknionym skutkiem rozwoju konkurencji rynkowej, gdzie duży zjada małego. W ten sposób wielkie firmy dążą do zaspokojenia swojej potrzeby maksymalnego zysku poprzez monopolizację rynku.

Rozwój systemu monopolistycznego nie jest jednak mile widziany we współczesnej gospodarce. Dlatego wiele krajów wprowadziło do swojego ustawodawstwa ustawy antymonopolowe. Ale należy zauważyć, że siła monopolu na rynku jest często produktem samej ekonomii. Monopol zdobywają ci uczestnicy rynku, którzy odnieśli większy sukces niż inni w rozwijaniu przedsiębiorstwa, zwiększaniu jego skali, koncentracji kapitału i/lub wprowadzeniu na rynek nowego produktu oraz opracowaniu unikalnej technologii.

Co to jest monopol?

Monopol to sytuacja wynikająca z niedoskonałej konkurencji rynkowej, w której istnieje tylko jeden dostawca danego dobra lub usługi. Dostawca ten nie dopuszcza udziału substytutów pochodzących od innych konkurujących producentów lub sprzedawców tego samego towaru lub usługi. Innymi słowy, rynek może stać się monopolem, gdy jedna firma ma wyłączną kontrolę nad produkcją lub zasobami potrzebnymi do wytworzenia danego produktu.

Na tym rodzaju rynku konsumenci nie mają możliwości zakupu zastępczego dobra lub usługi, ponieważ podaż spoczywa na jednym dostawcy. To dostawca jest odpowiedzialny za narzucanie warunków marketingowych (poziom produkcji, ceny, sprzedaż itp.) produktu. Sytuacja ta daje mu dużą siłę rynkową, gdyż jest jedynym dostawcą dobra lub usługi, której domaga się konsument. W monopolu pojęcie wolnego rynku zostaje wyeliminowane.

Jakie są cechy charakterystyczne monopoli?

Monopole rynkowe są określane przez pewne specyficzne cechy:

  • Występują one jako konsekwencja niedoskonałej konkurencji na rynku. Gdzie cała produkcja danego dobra lub usługi znajduje się w rękach jednej firmy.
  • Konsument nie ma innych możliwości. Istnieje tylko jeden dostawca zmonopolizowanego produktu bez możliwości znalezienia bliskiego substytutu.
  • Ponieważ istnieje tylko jeden producent lub dostawca, cena produktu lub usługi nie zależy od podaży i popytu. To producent lub sprzedawca manipuluje ceną według własnej wygody, przy czym konsument jest zobowiązany do zapłacenia narzuconej ceny, aby móc korzystać z tego dobra lub usługi.
  • Ponieważ monopolista nie spotyka się z konkurencją, nie potrzebuje reklamy ani marketingu. Ponieważ jest on jedynym dostawcą produktu.
  • iW monopolu wdrażane są silne i sztywne bariery prawne i/lub technologiczne dla firm próbujących wejść na rynek, aby uniknąć wytworzenia się konkurencji.

Źródło danych: http://www.rynekonline.pl